I det travle Frederiksberg-køkken på EatDrink ApS var stemningen alt andet end munter en forårsdag, da fødevarestyrelsen dukkede op til en uanmeldt kontrol. Inspektøren med den frygtede kontrolrapport i hånden havde nogle sure overraskelser i vente.
“Okay, gutter,” sagde inspektøren med en streng mine. “Så lad os se, hvad vi har her.”
Inspektøren snusede lidt rundt og rynkede på næsen. “Det lugter altså lidt funky herinde,” bemærkede han. “Har I ikke noget luftfrisker?”
“Nej, det har vi ikke,” svarede køkkenchefen Mikkel ængsteligt.
“Og jeres gummilister? De ser ud til at kunne bruge en god omgang rengøring,” fortsatte inspektøren. “De er jo nærmest blevet til bakterieopdræt.”
“Vi rengør dem en gang om ugen, det er vores politik,” sagde Mikkel forsvarligt.
“Det er alt for sjældent,” sagde inspektøren. “De skal rengøres dagligt, ellers kan de hurtigt blive til uhygiejniske bakteriebomber.”
Inspektøren lagde rapporten ned på bordet og pegede på et rødt kryds. “Og så har vi lige det her,” sagde han. “I mangler at dokumentere jeres egenkontrol for alle temperaturer siden den 16. april. Det er alvorligt.”
Mikkel og hans personale gloede på inspektøren med forbavselse. “Men vi har jo dokumentationen på vores mail!” udbrød Mikkel.
“Ja, det siger I,” svarede inspektøren. “Men jeg kunne ikke se den under tilsynet, fordi jeres internet er nede.”
“Det er ikke vores skyld!” sagde Mikkel vredt. “Vi har haft problemer med forbindelsen hele ugen.”
Inspektørens ansigt forblev ubevægeligt. “Uanset hvad er det jeres ansvar at have dokumentationen klar, når vi er på tilsyn,” sagde han. “Og det har I ikke haft, så her er et bødeforlæg på 5.000 kroner.”
Mikkel og hans personale sank modløse sammen. En sur smiley prydede nu vinduet foran restauranten, til stor skræk for sultne kunder.
“Det er ikke fair!” udbrød Mikkel. “Vi har bare haft en uheldig dag.”
“Måske,” svarede inspektøren. “Men det er jeres ansvar at sørge for, at jeres hygiejne er i orden, hver eneste dag.”
Med disse ord forlod inspektøren EatDrink ApS, og efterlod det ulykkelige personale til at forsøge at redde situationen og få smilet tilbage på deres ansigt.