I det hyggelige kvarter på Frederiksbjerg var Frederiksbjerg Pizzeria kendt for sine sprøde pizzaer og sin muntre stemning. Men en skæbnesvanger morgen ændrede pizzeriaets lyse smil til et surt ansigt.

Da fødevarestyrelsen ankom, blev ejeren, Maria, mødt med en rystende kontrolrapport. En sur smiley stirrede tilbage på hende, ledsaget af en saftig bøde på 2.000 kroner.

“Men hvordan kan det være?” udbrød Maria forarget. “Vores pizzaer er jo altid perfekte!”

Fødevarestyrelsens inspektør pegede på den sørgelige smilys ansigt og sagde: “I glemte at hænge det nyeste smileymærke op, som viser kontrolresultatet fra vores besøg i maj. I stedet hang I stadig det gamle fra august, som jo er væsentligt dårligere.”

“Åh nej!” råbte Maria. “Jeg vidste ikke, at jeg skulle gøre det. Det er første gang, jeg har min egen virksomhed.”

“Men det er ingen undskyldning,” insisterede inspektøren. “Der er klare regler, og dem skal I følge.”

“Jeg skal få et nyt vindue til at hænge smileymærkerne i,” lovede Maria. “Og jeg skal aldrig glemme det igen.”

Fra den dag af blev Frederiksbjerg Pizzeria kendt som pizzeriaet med den surmundede smiley. Kunderne grinede af det, men de kom stadig for de sprøde pizzaer. Og Maria lærte en værdifuld lektie: Det er vigtigt at følge reglerne, selvom man har en sur smiley.